Zelf ben ik in 1990 begonnen met het schrijven van mijn scriptie op de computer. Niks meer weglakken, maar knippen en plakken. En geen stapels dikke mappen meer. Scheelde heel veel werk en wat een gemak. Twee vliegen in een klap!
Tijdens het schrijven kreeg ik ontzettend veel gegevens, die ik wel wilde bewaren. Hoe moest dit zonder dat ik er in verdwaalde, of nog erger: het niet meer terug kon vinden. Daar heb ik toen iets voor bedacht, wat ik nu nog steeds toepas.
In gedachten stel ik mij de computer als een grote ladekast voor. De indeling van de kast gaat van groot naar klein. In computertaal worden dit mappen en documenten genoemd. De lade is je hoofdmap. Daarin zitten de hangmappen. En in die hangmappen zitten de dossiermappen. Tenslotte zitten in de dossiermappen de documenten.
Als voorbeeld: de hoofdlade-map 'Verzekeringen'.
Die kun je dan onderverdelen in de hangmappen autoverzekering, de woonverzekering enz. Neem de autoverzekering-map, daarin zit de polissen-map en de facturen-map. In de polissen-map zitten de polissen zelf. Dat worden documenten genoemd.
Wat belangrijk is dat je de documenten op dezelfde wijze gaat benoemen. Handig is om met het jaartal, maand en dag te beginnen: dan het onderwerp 'Polis' en de 'naam'. Dan komt het altijd op volgorde onder elkaar te staan. Bijvoorbeeld:
- 20180217 Autopolis ASR (document)
- 20190130 Autopolis ASR (document)
- 20200219 Autopolis ASR (document)
Nog een voorbeeld: de hoofdlade-map is Foto. Daarin maak je de map Vakantie. Daarin maak je weer mappen van de landen waar je geweest bent: Noorwegen, Nederland, Duitsland. In de map Nederland heb je mappen met je vakanties in 2001 Drenthe, 2010 Zuid-Limburg. Zo kun je al je foto's ordenen.
Natuurlijk kan je helemaal je eigen indeling maken, als je het maar consequent toepast. Anders wordt het toch nog een doolhof
Veel plezier met ordenen!